نمایشگاه چاپ تهران، لیگ برتر چاپ ایران
به گزارش چاپ و نشر؛ علیاکبر ابراهیمی، معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با روابط عمومی بیست و ششمین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته درباره رویکرد ارشاد نسبت به برگزاری این نمایشگاه توضیح داد و گفت: دیدگاه وزارت ارشاد درباره نمایشگاههایی که توسط صنف برگزار میشوند، مثبت است و حمایت معنوی از آنها را در دستور کار خود دارد.در این نمایشگاه علاوه بر تولیدکنندگان داخلی در زمینه چاپ سررسید، تقویم رومیزی 99 و ... بسیار از شرکت های بین المللی هم شرکت خواهند کرد.
وی افزود: ما همیشه در مورد برگزاری نمایشگاه چاپ و بستهبندی اعتقاد داریم که باید در کنار صنف باشیم و این در حد کلام نبوده و سعی ما همواره این بوده تا حمایتهای خود را به عمل برسانیم. ما این مورد را در نمایشگاههای مرتبطی چون نمایشگاه چاپ مشهد و نمایشگاه چاپ دیجیتال نشان دادهایم. سابقه نشان میدهد که دفتر چاپ وزارت ارشاد همواره از دیروز در کنار برگزارکنندگان بوده است.
وی ادامه داد: ما برای نشان دادن همکاری خود و ملموس کردن همیاریهای ارشاد برای اهالی صنعت چاپ، در سال 1394 به احمد ابوالحسنی، مجری برگزاری این نمایشگاه پیشنهاد دادیم که دفتری را در نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی در اختیار وزارت ارشاد قرار دهند. ما بعد از آن در همهی دورههای نمایشگاه حضور مستمر داشتهایم تا تعاملات و همکاری ما برای کل صنعت مشخص شود.
ابراهیمی تأکید کرد: برگزاری نمایشگاهها میتواند در رونق صنعت چاپ تأثیر بسزایی داشته باشد، اصولاً نمایشگاهها هستند که به ما نشان میدهند در چه مرحله و جایگاهی هستیم و به کجا میخواهیم برسیم.
وی افزود: هر صنعتی باید افقی داشته باشد و به نظر من این افق را نمایشگاهها تعیین میکنند. هدف از برگزاری یک نمایشگاه ارائهی قابلیتها و ظرفیتهای آن صنعت است. نمایشگاه فضایی برای معرفی فناوریهای نوین است. بیشک رونق فضای کسبوکار در نمایشگاهها محقق میشود.
وی با اظهار تأسف اشاره کرد: چاپخانهداران ما هنوز به دنبال ماشین چاپ دو ورقی و لترپرس هستند و بسیاری از چاپچیهای ما که در شهرستانها حضور دارند کماکان به دنبال ماشین چاپهای ملخی هستند. ما برای توسعه و ارتقا به تغییر دیدگاه نیاز داریم و برگزاری نمایشگاهها یکی از مواردی است که در این مورد تأثیرگذار بوده و برای بقای این صنعت لازم است. باید دست برگزارکنندگان نمایشگاه چاپ را که با توجه به شرایط فعلی اقدام به برپایی نمایشگاه میکنند، بوسید.
وی تأکید کرد: برگزاری این نمایشگاه میتواند برای مسئولان دغدغه ایجاد کند و به نظرم باید تمامی آنها از این نمایشگاه بازدید داشته باشند. ما باید چاپ نوین را به همگان بشناسانیم و این امر با برپایی نمایشگاه محقق میشود.
ابراهیمی در ادامه با بیان این نکته که باید دیدی جهانی به برگزاری نمایشگاه داشت، به بیان الگوهای موفق پرداخت و توضیح داد: نمایشگاههای دروپا و لیبل اکسپو به مثابه المپیکی در حوزه چاپ، بستهبندی و برچسب هستند. باید دنیا و نمایشگاههای مرتبط را خبردار کنیم که ما هم در ایران لیگ برتری در حوزه چاپ داریم. مسئولان برگزاری نمایشگاه دروپا از نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات ایران اطلاعاتی ندارند، برای ارتباط بیشتر این دو نمایشگاه باید از نمایشگاههای نامدار دعوت رسمی کرد، در این صورت آنها نیز متقابلاً شما را دعوت خواهند کرد. در این بین ارتباطات قوی شکل میگیرد و شرکتهای فعال و نامدار جهان در نمایشگاههای ایران نیز حضور پیدا خواهند کرد و نتیجتاً در این آوردگاه ماشینآلات بهروز معرفی میشوند.
وی افزود: به همین منظور بهتر است از مجریان برگزاری نمایشگاههای بینالمللی چاپ مانند دروپا و برندهای به نامی چون هایدلبرگ، KBA، رولند و امثال اینها که در این صنعت زبانزد هستند برای همکاری و حضور در نمایشگاه چاپ تهران دعوت به عمل آورد.
ابراهیمی اشاره کرد: به اعتقاد بنده اصلاً نباید تولیدکنندگان کشور ترکیه را در نمایشگاه راه داد زیرا ما در ایران قابلیت تولید تمام محصولات چاپی و لفافها را داریم و حضور آنها نهتنها کمک کننده نیست، بلکه باعث بلعیدن بازار ایران میشود. درعینحال ما تولیدکننده ماشینآلات صنعت چاپ نیستیم و با حضور این کمپانیهای بزرگ در نمایشگاهها میتوانیم زودتر با تکنولوژی روز دنیا آشنا شده و برای رسیدن به اهداف بلندمدت برنامهریزی کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: امروزه دنیا تغییر کرده است و تولیدکنندگان بزرگ این رسته براساس نیاز جامعه و ذائقههای مصرفکنندگان به ساخت ماشینآلات چاپ میپردازند و در این بین نمایشگاه دریچهای برای معرفی تکنولوژی در دنیا است.
منبع: چاپ و نشر