چاپ سررسید 99

اطلاعات مرتبط با چاپ سررسید 99

چاپ سررسید 99

اطلاعات مرتبط با چاپ سررسید 99

مفهوم تقوبم

يكشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۸، ۰۲:۰۰ ب.ظ

تقویم به دانش شناسایی زمان‌ها گفته می‌شود که در عربی «معرفة المواقیت» خوانده می‌شود.تقویم

تعریف تقویم

تقویم از ماده «ق و م» در لغت به معنای راست و تعدیل کردن است.استعمال تقویم در معنای گاه شماری در زبان عربی قدمت زیادی ندارد و در معاجم قدیمی‌تر اثری از آن نیست. در زبان فارسی تقویم در دو معنا به کار رفته است: دانش شناسایی زمان‌ها که در عربی «معرفة المواقیت» خوانده می‌شود و این مقاله به آن می‌پردازد و دفتری که احوال ستارگان را پس از استخراج از زیج در آن می‌نویسند و در زبان عربی «دفتر السَّنَه» خوانده می‌شود و زیج یا زج نیز به آن گفته می‌شود. با گذشت زمان های طولانی تقویم ها با کاربردهای مختلفی اعم از تقویم دیواری،تقویم رومیزی و ... تولید شد که این تقویم ها در تولید سررسید نیز دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
تقویم در اصطلاح نجوم ، مجموعه‌ای از اصول و قوانینی است که برای تنظیم زمان و تطبیق سال حقیقی با سال مجازی و تقسیم آن به ماه‌های دوازده ‌ ‌گانه جهت تشخیص اوقات شرعی و انجام فرایض دینی و امور اجتماعی استفاده می‌شود و در زبان فارسی مترادف با کلمه «گاه شماری» است.

← اهمیت شناسایی زمان

شناسایی زمان از ضروریات زندگی انسان است و بدون آن بسیاری از جنبه‌های زندگی دچار بی نظمی می‌شود. تشکیل واحدهای زمانی، همچون سال، ماه و هفته نیز برای همین است که برخی اختراع آن را به بابلیان نسبت می‌دهند.


← دو شیوه تقویم نگاری

معمولاً در تقویم نگاری از دو شیوه برای تعیین زمان استفاده می‌شود که یکی بر حرکت خورشید و دیگری بر حرکت ماه مبتنی است و این امر از دیرباز به ایجاد دو تقویم بر اساس سال‌های شمسی و قمری انجامیده است. در شبه جزیره عربستان و پیش از ظهور اسلام از هر دو تقویم شمسی و قمری استفاده می‌شده است از تقویم شمسی برای تعیین موسم‌های زراعت سود می‌بردند. نامگذاری ماه‌ها با لحاظ تغییرات جوی، همچون سرما و گرما، گواهی بر استفاده از تقویم شمسی است
اما این امر آنان را از تقویم قمری غافل نمی‌ساخت و اعراب از این تقویم نیز به سبب سهولت و روشنی محاسبه ماه‌های قمری، برای زندگی روزانه و کارهایی چون پرداخت دیون، دریافت دیه و خرید و فروش استفاده می‌کردند.
استفاده از گاه شماری قمری شمسی، در میان دیگر اقوام، از جمله بابلیان و یهودیان نیز رایج بوده است. تقویم یهودیان قمری بوده است، از این رو هرچند سال یک ماه به آن می‌افزودند تا فصل‌ها ثابت بمانند.

← تقویم در قرآن کریم

در قرآن کریم ذکری صریح از تقویم به معنای مورد نظر نیامده است؛ اما به گاه شماری، اشاراتی شده و آفرینش خورشید و ماه و نظم موجود در گردش آن‌ها و در پی آن، پیدایش روز و شب، موهبتی الهی معرفی شده‌اند.

قرآن، نقش اساسی ماه و خورشید در تقویم و شناسایی زمان را چنین مورد توجه قرار داده که به واسطه حرکت منظم و دقیق آن‌هاست که روز ، ماه و سال مشخص می‌شوند:«اَلشَّمسُ والقَمَرُ بِحُسبان» و کار هیچ‌یک کمترین تداخلی با کار دیگری ندارد:«لاَالشَّمسُ ینبَغی لَها اَن تُدرِک القَمَرَ و لاَ الَّیلُ سابِقُ النَّهارِ وکلٌّ فی فَلَک یسبَحون» و این امر چیزی جز تدبیر الهی برای خورشید و ماه نیست.

منبع: ویکی تقویم

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۰۷
مهتا میری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی