چاپ سررسید 99

اطلاعات مرتبط با چاپ سررسید 99

چاپ سررسید 99

اطلاعات مرتبط با چاپ سررسید 99

رابطه ای پیچیده در چاپ فلکسو(2)

يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۰۲:۰۰ ب.ظ

چاپ فلکسوفلکسو مزیت‌های فراوانی نسبت به چاپ افست داراست، در ابتدا به دامنه رنگی گسترده از پایه حلالی، پایه آب و ... تا چاپ بروی انواع سطوح چاپی از قبیل فیلم‌های پلیمری، کاغذ و مقوا، فویل‌های فلزی (آلومینیومی) و ... در صنایع گونان می‌توان اشاره کرد. محصولات متداول چاپ شده با این شیوه مانند: روزنامه، جعبه‌ها مقوایی و فلوت دار، چاپ تقویم رومیزی بسته‌های منعطف مانند کیسه های خرید فروشگاهی، بسته بندی‌های بهداشتی و غذایی، لیبل‌های پشت چسبدار (انواع برچسب)، لیوان‌های کاغذی، پاکت‌های مختلف و کاغذ دیواری می‌باشند. در سال‌های اخیر حرکت و توسعه به سوی متریال‌های دو یا چندلایه و لمینیتی در این صنعت نیز بوده‌است. مرکب‌های فلکسو شبیه به مرکب‌های استفاده شده در چاپ روتوگراور است با گرانروی (ویسکوزیته) پایین و با مرکب‌های افست که خمیری (ویسکوزیته بالا) هستند متفاوت است. این گرانروی پایین باعث خشک شدن سریع، تولید بیشتر و در نهایت پایین آوردن هزینه‌های تولید می‌شود.

خشک شدن
همان‌طور که گفته شد، فیلم‌ها هیچ چیزی از حلال‌های مرکب چاپ را جذب نخواهند کرد . بنابراین، خشک شدن مرکب‌های چاپ شده روی فیلم به تمامی باید از سطح آن شروع شود، که عامل محدود کننده‌ای است . وقتی چاپ سررسید یا کاغذ و مقوا انجام شود میزان قابل توجهی از حلال بوسیله خود سطح چاپ جذب خواهد شد. اما فیلم‌ها چنین خاصیتی ندارند، بنابر این موقع فرمول‌نویسی مرکب، لازم است فرآیند خشک‌شدن را در نظر داشت. حلال‌های انتخاب شده باید آنقدر سریع متصاعد شوند که مرکب بتواند با سرعت کاری ماشین، کاملا خشک شود.
ظرفیت خشک کردن اغلب عامل محدود‌کننده ای در چاپ روی فیلم است. با این وجود، پیشرفت‌های اخیر در ظرفیت خشک کردن هنگام چاپ روی فیلم، باعث سرعت‌های خیلی زیاد ماشین چاپ فلکسوشده است. در مرکب پایه آب با افزودن مقدار کمی الکل با نقطه جوش پائین، اغلب متصاعد شدن آب را افزایش می‌دهند، با توجه به این واقعیت که الکل و آب تشکیل آزئوتروپ با نقطه جوش پائینی را می‌دهند. ترکیب آب و الکل سریع‌تر از آب به تنهایی، متصاعد می‌شود. باید توجه داشت که، تمام حلال باید از سطح مرکب متصاعد شود. بنابر این فرمول مرکب‌ها باید طوری تنظیم شود که مبادا پوسته‌ای روی سطح مرکب شکل بگیرد.
«پوسته کردن» مرکب، حلال بیشتری را زیر سطح مرکب‌گیر می‌اندازد. لازم است مرکب‌ها کاملا خشک شوند تا از حداکثر مقدار متصاعد شدن حلال اطمینان یابیم. حلال‌گیر افتاده و باقیمانده از نظر چسبندگی، خصوصیات فنی فیزیکی و بو مضر است و می‌تواند بر فرآیندهای تبدیلی بعدی مثل لمینیت، تاثیر بگذارد.

منبع: صنعت چاپ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۲۸
مهتا میری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی